Missie en visie
Een wereldschool voor dorpskinderen
Met elkaar elke dag een beetje beter
De Lingewaard, een school met een grote open ruimte en een diversiteit aan leerlingen.
Ieder kind is welkom en ontvangt de onderwijsbehoefte die het nodig heeft. Wij creëren gelijke kansen en mogelijkheden voor ieder kind.
We bieden een veilige leeromgeving, waarin kinderen keuzes en fouten kunnen maken en zich verder kunnen ontwikkelen.
Het samen- en zelfstandig werken staan centraal gedurende de dag. Daarbij willen we dat kinderen autonoom en zichzelf durven zijn.
We streven ernaar het verantwoordelijkheidsgevoel en eigenaarschap van de eigen ontwikkeling te vergroten. Dit doen wij door leerlingen feedback en inzicht te geven in de prestaties en het proces.
De leerkracht staat hierbij centraal.
Clusterambities/visie kwadrant Cluster Giessenlanden
Op BS Lingewaard werken we volgens het gezamenlijk vastgesteld Visie-kwadrant Cluster Giessenlanden O2A5.
Dit visie-kwadrant kent de volgende vier pijlers:
1. Visie op leren
2. Visie op leren organiseren
3. Visie op professionaliteit
4. Visie op veranderen
Hieronder worden de vier pijlers nader beschreven.

Visie op leren:
Ons uitgangspunt: “Ieder kind kan alles leren!”(IKKAL): Ons onderwijs is eerst gebaseerd op kennis en daarna op vaardigheden, zodat onze leerlingen grip op het leren en op het leven krijgen. Daarnaast ontwikkelen de leerlingen zich op het gebied van persoonsvorming en burgerschap. Bij het leren houden we rekening met, hoe het menselijk brein informatie
verwerkt en tot leren komt.
Leerlingen in cluster Giessenlanden leren effectief en efficiënt.
Het onderwijsteam van cluster Giessenlanden heeft hoge en realistische verwachtingen van haar leerlingen.
Visie op leren organiseren:
Binnen cluster Giessenlanden wordt lesgegeven volgens het Expliciete Directe Instructiemodel en wordt zorggedragen voor effectieve lessen, succeservaringen en opbrengsten bij alle leerlingen.
Wij bieden op al onze locaties een kerndoel-dekkend onderwijsprogramma voor alle leerlingen. Hierbij staat de leerkracht centraal. Referentieniveaus 2F voor taal en 1S voor rekenen zijn de norm voor ieder kind. (IKKAL)
Door de inzet van didactische instructie, differentiëren in ondersteuning, verschillende didactische leerstrategieën, een professioneel klassenmanagement en een veilige, ordelijke leeromgeving realiseren we voor alle leerlingen optimale kansen.
Als school werken we aan de bewustwording van het leerproces van onze leerlingen (=eigenaarschap). Hiervoor maken wij gebruik van formatieve en summatieve toetsing.
Goed leiderschap van de leerkracht is het gedrag dat zorgt dat individuele prestaties verbeteren, de optimale resultaten behaald worden en de organisatiedoelen bereikt worden. Leerkrachten zijn onderdeel van een doorgaande ontwikkelingslijn bij onze leerlingen. Leerkrachten hebben contact met voor- en naschoolse organisaties en voortgezet onderwijs om de doorgaande
ontwikkelingslijn op elkaar af te stemmen.
Een proactieve samenwerking tussen leerling, ouders en school draagt bij aan het schoolsucces van leerlingen.
Visie op professionaliteit:
Cluster Giessenlanden is als Professionele Leer Gemeenschap (PLG) en lerende organisatie actiegericht en continu bezig met de verbetering van het onderwijs vanuit een gedeelde visie. Dit betekent dat wij onze gedeelde visie actueel houden, nieuwe inzichten onderzoeken en daarop een effectief personeelsbeleid voeren.
Van iedereen binnen onze organisatie wordt een professionele houding verwacht. Op alle niveaus binnen de organisatie werken we aan een professionele cultuur.
Met behulp van gevalideerde instrumenten, die data leveren over de kwaliteit van de medewerkers, de kwaliteit van het management en de kwaliteit van het onderwijs werken we aan een kwaliteitskader. We evalueren en borgen continu onze kwaliteit.
Visie op veranderen en verankeren:
In professionele leerteams werken en leren de teamleden van cluster Giessenlanden structureel, cyclisch en onderzoeksmatig samen.
Binnen cluster Giessenlanden, als PLG, zetten wij verandering in vanuit wetenschappelijk onderbouwde gegevens, die bijdragen aan het nog beter ontwikkelen van onze leerlingen. Rekening houdend met de afzonderlijke school/locatie, haar populatie en groepssamenstelling.
Ons toekomstbestendige beleid is gericht op en ondersteunend aan het bereiken van de onderwijskundige doelstelling. De school heeft contacten in de directe leefomgeving van de leerlingen ten behoeve van verrijkende leeractiviteiten.
Door succesvolle samenwerkingen en de inzet van externe expertise zullen de leerlingen zich nog beter ontwikkelen.
Identiteit
‘openbare scholen – waar verhalen samenkomen
’Onze school is een openbare school. Op een openbare school is ieder kind en iedere leerkracht welkom, ongeacht zijn of haar
sociale, culturele of levensbeschouwelijke achtergrond. Het openbaar onderwijs leert kinderen respect te hebben voor andere meningen of overtuiging. Er wordt actief aandacht besteed aan overeenkomsten en verschillen tussen kinderen, zonder voorkeur voor één bepaalde opvatting.
De drie kernwaarden binnen het openbaar onderwijs zijn:
Openbare scholen zorgen ervoor dat alle kinderen welkom zijn en samen leren, ook van hun verschillende achtergronden.
BS Lingewaard is een openbare basisschool van O2A5 die inclusief onderwijs biedt.
Alle kinderen zijn welkom!
Ook de kinderen met een speciale zorgvraag of onderwijsbehoefte. Kinderen maken deel uit van heterogene groepen en volgen een onderwijsprogramma, afgestemd op hun individuele mogelijkheden. We streven naar inclusief onderwijs, dichtbij als
het kan, speciaal als het moet.
Geloof in Openbaar Onderwijs!
Dit proberen wij te realiseren door middel van goed onderwijs en samen met de stichting Vormingsonderwijs door het geven van GVO/HVO-lessen op BS Lingewaard.
© 2002 - 2025 Alle rechten voorbehouden - Brede school Lingewaard
Website realisatie door ProdaCom
Naar boven